De Tweede Kamer heeft donderdag ingestemd met een verplichting voor verkopers om digitale apparaten en diensten werkend en veilig te houden.

 

Als ook de Eerste Kamer het plan goedkeurt, hebben consumenten straks bij de aankoop van slimme apparaten recht op software- en beveiligingsupdates. Hetzelfde geldt bij de aanschaf van applicaties of streamingdiensten.

“Door de invoering van een plicht voor verkopers om updates te leveren, blijft de consument langer verzekerd van ondersteuning en een werkend, veilig apparaat”, schrijft het ministerie van Economische Zaken.

De termijn van verplichte updates wordt gebaseerd op basis van proportionaliteit, dus wat redelijk is voor een consument. Bij een duurder product als een slimme wasmachine mag je voor een langere duur updates verwachten dan bijvoorbeeld bij de aankoop van een digitaal spelletje op je telefoon.

Het wetsvoorstel regelt ook dat de duur van de zogenoemde “omkering van de bewijslast” wordt verlengd van zes maanden naar één jaar. Koopt iemand een smartphone en krijgt diegene binnen een jaar een probleem met het toestel, dan moet de verkoper aantonen dat de telefoon bij levering in orde was en de consument het probleem veroorzaakt heeft. De bewijslast ligt dus voortaan bij de verkoper en niet bij de consument.

De wetswijziging, op voorstel van ministers Franc Weerwind (Rechtsbescherming) en Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat), wordt nu voor behandeling naar de Eerste Kamer verzonden.

De organisatie achter het keurmerk Thuiswinkel Waarborg liet eerder al weten niet blij te zijn met de plannen. Volgens de organisatie mag de verkoper niet verantwoordelijk zijn voor het leveren van updates. Daarnaast zegt de organisatie dat Nederland normaal gesproken al een langere garantietermijn heeft dan andere EU-landen.